Vi lever!

Nej, vi har faktiskt inte blivit kidnappade av nàgra italienare, vi lever och màr bra. Mer àn bra. Fòr tillfàllet har vi inget internet, dàrav den dàliga uppdateringen. Sà fort vi fàr tillgàng till det kommer vi att bòrja blogga igen! Hàll ut ;) Dock kan vi ju informera er om att vi har 18 grader och sol. Vi àter italiensk glass och dricker cappuccino hela dagarna, typ.

Sole!

Igår var det röd dag här i Italien för att fira 150-årsdagen av Italiens enande. Det firade vi med en mini-barrunda i trevligt sällskap. På väg till stan hittade vi denna lilla skönhet!

Idag har det varit vår här i Genova, 17 grader och strålande sol. Här är området vi bor i!

Regnigt och snorigt

Ellen är ute och skaffar sig en italiensk telefon och jag sitter här hemma och snorar. Första gången vi är ifrån varandra en längre tid sen vi kom hit, vi sitter nästan ihop annars. Om vi inte kände varandra utan och innan tidigare, så lär vi göra det när vi åker hem igen.

Jag har precis tagit mig en dusch i vårt duschkar, som Ellen kallar det. Det var intressant... Kanske får man in en bättre taktik efter några gånger?

Ute bara fortsätter det att regna och regna och regna och regna.... trist. Hyfsat varmt är det i alla fall. Jag hoppas att jag känner mig tillräckligt pigg ikväll för att kunna följa med de andra ut och äta kinesiskt och sedan eventuellt även gå ut. I morgon är det nämligen röd dag här och alla är lediga, därför går man såklart ut ikväll! Middagen ska jag nog orka med i alla fall, vi får se.

A presto!
Louise

Malate

Igår kväll flyttade vi till vårt nya rum och än så länge trivs vi väldigt bra. Idag är vi dock halvt sjuka båda två och ligger utlsagna i våra sängar. Vi ska väl snart försöka samla lite energi för att gå ut i regnet och hitta en supermercato där vi kan storhandla. Resten av dagen lär nog blir rätt lugn. Blir väl att packa upp våra kläder också, så skönt att slippa bo i en resväska nu!

/Louise

En regnig dag i Genova

Lördagen blev ganska lugn efter fredagens bravader... En pizzabit på stan, en liten promenad och matlagning på B&B:t.

Sverige eller Italien?

På söndagen gjorde vi som många italienare gjorde, åkte till Ikea. Vi handlade lakan och annat nödvändigt och passade såklart på att äta köttbullar, polpettine. Vi gillar att det går en gratis buss ut till Ikea!

Efter Ikea-besöket mötte vi upp ett gäng svenska tjejer. Det blev varm choklad/cappuccino på ett mysigt ställe i Gamla stan. Typisk söndagssysselsättning när det regnar ute.

På kvällen blev vi utbjudna av Giuseppe och Andrea som var med i fredags. Vi åt massor av god mat, drack gott vin och så klart en limoncello. Trevlig kväll! Kul att få använda sin italienska!

Contente

Venerdì

Den största nyheten av dem alla: Vi har fått ett rum, det vi var och kollade på häromdagen. Vi kommer att dela lägenheten tillsammans med två tjejer och en kille. Huset ligger i ett fint område nära centrum och vi flyttar in på måndag. Så nu är det bestämt att vi stannar här fram till någon gång i juni. Vi bor i Genova! Vi fick några konstiga blickar från italienarna när vi stod och hoppade och kramade om varandra mitt på gatan efter att ha fått beskedet att rummet var vårt...

Dags att byta B&B! Farväl hor-gränden.

Efter att ha bott tre nätter på ett B&B, som låg i en av de mest prostitutionstäta gränderna, var det dags att röra på sig och flytta vidare. Kvinnan som drev B&B:t var jättegullig och hjälpsam och vi trivdes väldigt bra hos henne. Med sammanlagt 60 kilo bagage flyttade vi in några timmar på ett "lunchställe" innan vi tog oss till nästa B&B som skulle komma att bli vårt hem de närmsta tre nätterna.

På väg mot vårt nya B&B.
"Louise, vi ska väl inte uppför den trappan?"
Några sekunders tystnad. "Eh... Jo..."

Middag hos nyfunna vänner. Förfest med Galenpanna och diverse kortspel.

Vi blev hembjudna på middag hos Tove, den svenska tjejen, och några av hennes vänner. Vi plankade bussen dit tillsammans med Anna, en annan svenska. Vi hade inte riktigt "tid" att köpa biljett... Hos Tove blev det pasta, så klart, tillagad av en riktig italienare, lekar och en massa trams.

Piazza delle Erbe, en "lugn" kväll.

Vi promenerade ner till stan och gick till Piazza delle Erbe, där alla Genovas ungdomar hänger en fredagskväll. Det vill säga: det är jäkligt trångt att ta sig fram!

"Serious!"

Vi spenderade större delen av kvällen/natten på piazzan, pratade, skrattade och hade det galet kul.

Giovedì

Lunch bestående av focaccia och pizzabitar i Genovas hamn. Sämre kan man ju ha det!

Oj, hoppsan, det blev visst en dubbellunch. Bara för att det är så gott.

På upptäcksfärd genom gränderna.

Första cappuccinon!

Vi var och tittade på ett rum i en lägenhet uppe på en av Genovas alla höjder. Eventuellt kunde vi få det, han skulle höra av sig. När vi traskade ner mot stan igen var detta en av alla vyer vi fick beskåda.

På kvällen bestämde vi träff med vår nya svenska kompis och några av hennes vänner. En riktigt trevlig kväll!

Domani...

Ledsen för dålig uppdatering! Vi har helt enkelt inte haft tid, det har hänt mycket de här dagarna. I morgon berättar vi allt! Nu ska vi ut och göra Genova osäkert!

Mmm... Marabou!

Gigantisk frukost framdukad när vi klev upp. Vem tackar nej till kakor, marmelader, nutella och flingor med choklad till frukost? Inte vi.

Vi gick till Coop för att handla. Louise skiner ikapp med solen!

Åkte och tittade på en lägenhet, men tyvärr passade den inte oss. En erfarenhet rikare! Letandet fortsätter.

Lagom till solnedgången återvände vi till platsen vi var på för två år sedan. Panoramautsikt över Genova. Obeskrivligt.

Vi träffade en svensk tjej som bor här i Genova. Hon gav oss lite tips i rumsletandet, nummer utbyttes och förhoppningvis får vi hänga med henne och hennes vänner ut i helgen. Supertrevlig tjej som nog kan vara till stor hjälp för oss.

Två nöjda tjejer i sitt favoritland.

Resans början

Måndag eftermiddag, resan tar sin början! Nästa stopp: Linköping. Middag med trevligt sällskap samt övernattning. Tidig uppstigning på tisdag morgon för att ta tåget till Nyköping och sedan buss till Skavsta flygplats.

Efter 2½ timmars flygning fick vi äntligen andas italiensk luft och känna den italienska solens värmande strålar...

Tågstationen i Milano. En focaccia i magen och Louise är glad! Här väntar vi på tåget som ska ta oss till Genova, slutdestinationen.

Efter ha irrat runt i Metron ett tag kom vi upp och skymtade Genovas hamn!

Släpandes på 30 kilo bagage genom Genovas gamla stad mot vårt B&B.

Kvällsutflykt i Genovas hamn!

Dagen avslutades med riktig italiensk pizza och varsitt glas vin. Nöjda och belåtna.

Oggi!

Idag är den här, dagen vi har sett fram emot så länge. Idag tar vårt äventyr sin början! Vid halv fem går bussen till Linköping, där vi ska sova över en natt, och imorgon bitti tar vi ett tåg till Nyköping. Om ett dygn befinner vi oss på flygplanet till Italien! Vid lunchtid landar vi i Bergamo och då ska vi ta oss till Milano och sedan vidare till vårt mål för tillfället, Genova. Kan knappt fatta att det faktiskt händer!

I fredags hade vi en liten bjudning för ett gäng vänner, en liten avskedsfest kan man väl kalla det. Vi bjöd på italiensk aperitivo och senare på kvällen stack vi till O'Learys. Louise hade handlat en heeel massa och vi stod i köket i ca fyra timmar innan gästerna kom. Stressigt, men vi hann tillslut. Och kul hade vi!